Daamide õnn

Kevadel näidati ETV-s seriaali "Paradiis", mis oma šarmantsete osaliste, glamuuri, intriigide, armastusloo ning nauditava sisu ja ajatusega mulle väga meeldis. Minu jaoks oli üllatav see, et filmisari on loodud Emile Zola romaani "Daamide õnn"järgi (Eesti Raamat 1970, 407 lk, tõlge Aino Pärsimägi). Olen seda raamatut kauges minevikus lugenud, kuid midagi märkimisväärset loetust ei meenunud. Otsisin romaani riiulilt välja ja sättisin lugemisjärge ootavate raamatute sekka...

Nooruke Denise Baudu tuleb kahe noorema vennaga Pariisi uut elu ja teenistust otsima, lootes onu õmblusäris töökoht saada. Paraku ei ole äril head ajad, et lisatööjõudu palgata. Denise seab sammud töö leidmiseks suurde kaubamajja "Daamide õnn", mis maatüdruku jaoks tundub muinasjutumaana. Tagasihoidliku ja häbeliku tütarlapse töö kaubamajas on alguses kõike muud, kui muinaslugu. Denise on tõrjutud, töötab üliinimlikkuse piiril ja pea olematu palga eest. Ta püüab kõigepealt hoolitseda vendade eest, enda vajadused jäävad unarule. 

Tüdruk ei anna alla ja tasapisi hakkab tema karjäär ülespidi liikuma. Võluva Denise`i ja karismaatilise kaubamaja omaniku Octave Mouret vahel tärkab armastus ...

Viimasel ajal pole ma nii detailse ja põhjaliku sisuga raamatut lugenud. Elav pilt tekkib kaubamajast, selle interjöörist, seal töötavate inimeste omavahelistest suhetest (töökiusust), halastamatust konkurentsist ärimaailmas, pikalt püsinud ärimudeli vastasseisust uuendustele jne. Raamat ilmus esmakordselt 1883. aastal. Ületarbimine ja samas sellele õhutamine (reklaam) olid tegelikult juba siis teemaks. Kaubamajade külastamine ja ostlemine oli teatud staatusega naiste jaoks üks vaba aja veetmise viise. Romaan avab tolleaegse ühiskonna kitsaskohad, kuid sarnasusi tänapäevaga on rohkem, kui oleksin arvanud...

Teose tekst on ladus, kuid nüansirohke ja vajab süvenemist. Nõukogude ajal ilmunud raamatu leheküljed on täidetud tiheda kirjaga. Kõrvaltegelaste prantsusepäraseid nimesid on palju ning ajaliste lünkade tõttu lugemisel tuli mul raamatut eestpoolt sirvida ja mälu värskendada meenutamaks, kes on kes. Romaan on aga köitev ja paneb end lugema, oma osa on muidugi eeskujulikul tõlkel.

Filmi vaatamine oli minu jaoks boonuseks lugemise juures. Mõningatele  erinevustele vaatamata sobib kõik seriaalis nähtu väga hästi raamatust loetuga. Näitlejate valik ja taust on filmi puhul suurepäraselt tabatud. 

Minu poolt romaanile parim hinne ja lugemissoovitus! 

🐾





Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Mika Keränen "Varastatud oranž jalgratas", "Peidetud hõbedane aardelaegas"

Minu lugemise aasta 2023

C. K. McDonnell "Kummalised sõnumid"